پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118518
تعامل با همه دنيا به استثناي رژيم صهيونيستي و آمريکا
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2452

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار وزير امور خارجه، سفيران و مسئولان نمايندگيهاي ايران در خارج از کشور، دستگاه ديپلماسي کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملي و سرمايه ملي ايرانيان خواندند و ضمن تبيين ويژگي هاي ديپلماسي ايراني و ضرورت ديپلماسي فعال و هوشمند در دوران بسيار مهم گذر به نظم جديد جهاني سخنان مهمي را در بي فايده بودن تعامل با امريکا بيان کردند.

ايشان در تبيين اهميت کار ديپلماسي افزودند: يک ديپلماسي هوشمندانه و فعال مي تواند دستاوردهاي بسيار مهم سياسي، اقتصادي، انساني و اجتماعي به همراه بياورد که با هيچ حرکتي از جمله جنگهاي پرهزينه و پرخطر نيز حاصل نمي شود و اين واقعيت نشان دهنده وزن و جايگاه دستگاه ديپلماسي در مجموعه مديريت يک کشور است.

حضرت آيت الله خامنه اي رويدادهاي چندين سال اخير در منطقه را نشان دهنده واقعيت ياد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرتهايي تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمين کنند که ناکام ماندند اما کساني با ظرافت، هوشمندي و تحرک، توانستند منافع خود را بخوبي تأمين کنند.

رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم ديپلماسي کشور خواندند و افزودند: در مسئله سياست خارجي، دستگاههاي ديگري هم مؤثرند اما وزارت خارجه به عنوان يک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئوليت اصلي را بر عهده دارد.

ايشان در تشريح شروط و لوازم يک ديپلماسي موفق، بر ضرورت تعيين دقيق و صريح هدفها تأکيد کردند و افزودند: برخي اهداف آرمانهاي بزرگ و ملي هستند، برخي راهبردي و منطقه اي به شمار مي روند و بعضي ديگر مقطعي و موضعي هستند که اين اهداف در همه سطوح بايد دقيقاً مشخص باشد تا همه ي عناصر فعال در ديپلماسي در ستاد و صف، وظايف خود را بخوبي بدانند.

حضرت آيت الله خامنه اي «سازماندهي مناسب» را شرط دوم ديپلماسي موفق برشمردند و افزودند: اين سازماندهي بايد با نگاه به اهداف و با توجه به قابليتها انجام شود.

رهبر انقلاب برخورداري از عناصر با صلاحيت را شرط ديگر يک ديپلماسي موفق دانستند.

ايشان در تبيين مفهوم «صلاحيت هاي ديپلماتيک»، عناصري همچون «هوش و مهارت ديپلماتيک»، «انعطاف در جاي لازم»، «نفوذ ناپذيري در مواقع ضروري»، و «پايبندي صادقانه و عميق به اهداف» را مورد اشاره قرار دادند.

رهبر انقلاب در تبيين هوش ديپلماتيک افزودند: اين ويژگي انسان را قادر مي سازد اهداف و حرکات طرفهاي مقابل را در مذاکرات و تعاملات پيش بيني کند و حرکات خود را با توجه به آنها، برنامه ريزي و عملياتي سازد.

حضرت آيت الله خامنه اي «مهارت ديپلماتيک» را استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معناي ديگر اين ويژگي نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبي (ع) پرشکوه ترين نمونه تاريخي آن به شمار مي رود.

ايشان افزودند: نرمش قهرمانانه برخلاف برخي تفاسير، معناي واضحي دارد که نمونه ي آن در مسابقه کشتي نمايان است در اين مسابقه که هدف آن شکست دادن حريف است اگر کسي قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جاي خود بکار نگيرد قطعاً شکست مي خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حريف را بخاک مي نشاند.

رهبر انقلاب همچنين در بيان «پايبندي  عميق و صادقانه به آرمانها و اهداف» خاطرنشان کردند: اگر کسي بدون ايمان و باور عميق به اهداف، در عرصه ديپلماسي فعال باشد قطعاً نمي تواند موفق شود.

حضرت آيت الله خامنه اي با تشبيه عرصه ديپلماسي به ميدان جنگ افزودند: واقعيت اين است که ميدان ديپلماسي عرصه پنجه انداختن است و اگر کسي بدون اعتقاد راسخ به هدف، به اين کار اقدام کند يا در همان موقعيت و يا در نهايت شکست خواهد خورد.

تحرک فراوان و بي وقفه شرط ديگري بود که رهبر انقلاب در تشريح لوازم ديپلماسي موفق به آن پرداختند.

ايشان افزودند: تحرک بالا لازمه لاينفک ديپلماسي است و بايد مورد توجه جدي قرار داشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان در جمع وزير خارجه و فعالان عرصه ديپلماسي کشور، دوران فعلي را دوران گذر به يک نظم جديد جهاني ارزيابي و خاطرنشان کردند: در کنار بازيگران سنتي، بازيگران جديدي در آسيا، افريقا و امريکاي لاتين وارد عرصه شده اند و در تلاشند جايگاه خود را در نظم جديد پيش رو، تثبيت کنند.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: در اين دوران، ديپلماسي قوي و کارآمد اهميت مضاعفي مي يابد و به همين علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس تر است.

ايشان افزودند: اگر در مقطع فعلي دستگاه ديپلماسي بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جايگاه و استحکام جمهوري اسلامي در چندين ده سال آينده و در نظم جديد جهاني به عنوان جايگاهي برجسته تثبيت مي شود وگرنه، در جهان پيش رو، از موقعيت لازم برخوردار نخواهيم بود.

«شکار فرصتها و استفاده صحيح از آنها»، نکته ديگري بود که رهبر انقلاب به مسئولان ديپلماسي کشور خاطرنشان کردند.

ايشان افزودند: تحولات منطقه اي و جهاني، بسيار سريع است و بايد بطور آني، آنها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رويدادي را بلافاصله تحليل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمانها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دستگاه ديپلماسي با تمرکز بر اهداف و سياستهاي کلاني ادامه يافت که بايد بطور دائم مد نظر مسئولان سياست خارجي باشد.

ايشان در همين زمينه، «به کرسي نشاندن منطق جمهوري اسلامي» يعني مردمسالاري ديني را هدفي بزرگ برشمردند و تأکيد کردند: در اين مسئله بدون انفعال وارد شويد چرا که اين هدف بخصوص در منطقه اسلامي، کاملاً قابل تحقق است.

رهبر انقلاب برجسته کردن ويژگي ها و مميزات ديپلماسي ايراني در جهان را از ديگر اهداف مهم دست اندرکاران سياست خارجي برشمردند.

ايشان افزودند: پايبندي به موازين شرع در رفتارهاي فردي و اجتماعي و در محافل ديپلماتيک، و نترسيدن از هيبت و تشر قدرتهاي بزرگ از جمله امريکا، ويژگي خاص ديپلماسي ايراني است و بايد مورد توجه جدي باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نهراسيدن از قدرتهاي سلطه گر، بعد از انقلاب، به خصوصيت بارز سياست خارجي جمهوري اسلامي تبديل شده که اين ويژگي هم در دل ملتها جاذبه ايجاد کرده و هم سياستمداران دنيا را چه بگويند و چه پنهان کنند به تعظيم و تجليل وا داشته است.

حضرت آيت الله خامنه اي، «دفاع صريح، قاطع و واقعي از مظلوم» را از ديگر ويژگي هاي ديپلماسي ايراني معرفي کردند و افزودند: اين خصوصيت در تمام سالهاي بعد از انقلاب، در دفاع از ملت و مبارزين فلسطيني و لبناني و موارد مشابه ديگر، جلوه داشته است.

رهبر انقلاب، «مخالفت جدي با نظام سلطه» را از خصوصيات آشکار سياست خارجي جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربايستي با حضور سلطه گران و بويژه امريکا در هر جاي جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و مي کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي «تأمين منافع ملي» را از اهداف مشترک همه دستگاههاي ديپلماسي جهان خواندند و افزودند: در ديپلماسي ايراني، علاوه بر تلاش براي تأمين منافع ملي، «حفظ سرمايه ملي»، بسيار مهم است، چرا که اگر سرمايه ملي از دست برود دستگاه ديپلماسي بدون پشتوانه مي شود و منافع ملي نيز قابل تأمين نخواهد بود.

رهبر انقلاب «هويت ملي، اسلامي، انقلابي و تاريخي» را سرمايه ملي ايرانيان خواندند و خاطرنشان کردند: استقلال برآمده از انقلاب اسلامي، دين، ملت مؤمن، جوانان انقلابي، سخن قاطع در مقابل زياده خواهان، دانشمندان، نخبگان و فعاليتهاي علمي از جمله عناصر سرمايه ملي هستند که بايد در عرصه ديپلماسي حفظ شوند تا منافع ملي هم تأمين شود.

حضرت آيت الله خامنه اي بخش پاياني سخنانشان را در اين ديدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.

ايشان با تأييد سخنان دو روز قبل رئيس جمهور در جمع سفيران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنيا افزودند: در اين ميان دو استثنا وجود دارد رژيم صهيونيستي و آمريکا.

حضرت آيت الله خامنه اي با بيان چند دليل و استدلال درباره نفي تعامل با امريکا تأکيد کردند: رابطه با امريکا و مذاکره با اين کشور به جز در موارد خاصي براي جمهوري اسلامي نه تنها هيچ نفعي ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلي است که دنبال کار بي منفعت برود؟!

ايشان افزودند: عده اي اينجور وانمود مي کردند که اگر با امريکايي ها دور ميز مذاکره بنشينيم بسياري از مشکلات حل مي شود، البته ما مي دانستيم اينجور نيست اما قضاياي يک سال اخير براي چندمين بار اين واقعيت را اثبات کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته ميان مسئولان ما و مسئولان امريکا هيچ ارتباطي نبود اما در يک سال اخير بخاطر مسائل حساس هسته اي و تجربه اي که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماسها، نشستها و مذاکراتي داشته باشند اما از اين ارتباطات نه تنها فايده اي عايد نشد بلکه لحن امريکايي ها تندتر و اهانت آميزتر شد و توقعات طلبکارانه بيشتري را در جلسات مذاکرات و در تريبونهاي عمومي بيان کردند.


رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشستها در جواب طلبکاري آنها، جوابهاي قوي تر و گاهي گزنده تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخي ها، به هيچ چيز کمک نمي کند.

رهبر انقلاب در همين زمينه، افزايش تحريم ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امريکايي ها نه تنها دشمني ها را کم نکردند بلکه تحريم ها را هم افزايش دادند! البته مي گويند اين تحريم ها، جديد نيست اما در واقع جديد است و مذاکره در زمينه ي تحريم هم، فايده اي نداشته است.

ايشان افزودند: البته در زمينه ادامه مذاکرات هسته اي، منع نمي کنيم و کاري که دکتر ظريف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پيش رفتند دنبال مي شود اما اين، يک تجربه ذيقيمت ديگر براي همه بود که متوجه شويم نشست و برخاست و حرف زدن با امريکايي ها، مطلقاً تأثيري در کم کردن دشمني آنها ندارد و بدون فايده است.

رهبر انقلاب در تبيين ضررهاي ناشي از مذاکره با امريکايي ها افزودند: اين کار ما را در افکار عمومي ملتها و دولتها به تذبذب متهم مي کند و غربي ها با تبليغات عظيم خودشان، جمهوري اسلامي را دچار انفعال و دو گانگي جلوه مي دهند.

ايشان همچنين ضرر ديگر نشست و برخاست با امريکا را ايجاد زمينه براي طرح توقعات جديد از سوي آنها دانستند.

رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان، تعامل با رژيم صهيونيستي را موضوعاً منتفي خواندند و درباره امريکايي ها هم گفتند: تا وقتي وضع کنوني يعني دشمني امريکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امريکا درباره ايران ادامه دارد تعامل با آنها نيز هيچ وجهي ندارد.

رهبر انقلاب به افزايش نفرت ملتها از امريکا بخاطر هم دستي با جنايات صهيونيستها در غزه اشاره کردند و افزودند: هيچ کس در دنيا نيست که امريکايي ها را از مشارکت با جنايات و نسل کشي رژيم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهيونيست» در غزه مبرا بداند، بنابراين امريکايي ها اکنون در موضع ضعف بيشتري قرار دارند.

رهبر انقلاب در اشاره به اوضاع اين روزهاي مردم مظلوم غزه تأکيد کردند: منطق فلسطيني ها در قضيه آتش بس درست است. آنها مي گويند قبول آتش بس به معناي اين است که رژيم خونخوار و درنده صهيونيست هر فاجعه اي خواست بيافريند و بعد بدون هيچ تاواني، اوضاع به روز قبل از حمله يعني محاصره شديد و ادامه فشارها برگردد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: همانگونه که فلسطيني ها مي گويند، براي اين همه جنايت، بايد تاواني وجود داشته باشد که پايان محاصره غزه است و هيچ انسان منصفي نمي تواند اين خواسته بر حق را نفي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان درباره اوضاع عراق هم گفتند: انشاءالله با تعيين نخست وزير جديد عراق، گره کارها باز و دولت تشکيل مي شود تا بتواند کار کند و به کساني که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبي بدهد.

ايشان همچنين با آرزوي توفيق براي مسئولان و فعالان دستگاه ديپلماسي افزودند: بطور دائم از خداوند متعال براي وزير خارجه عزيز و همکارانشان طلب توفيق مي کنم.

پيش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با بيان گزارشي از همايش سفرا و روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور، هدف از برگزاري اين همايش را تبادل نظر و همفکري، تنظيم سياست خارجي بر اساس اسناد بالادستي، و بهره جويي از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.

وي با قدرداني از حمايت هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي، مقطع کنوني را پيچ ويژه تاريخي خواند و گفت: سيال بودن صحنه ي بين الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تاثيرگذاري بازيگران جديد از جمله ويژگي هاي کنوني جهان و منطقه است.

آقاي ظريف، وظيفه دستگاه سياست خارجي را استفاده از فرصت هاي استثنايي پيش آمده در داخل و خارج توصيف و تاکيد کرد: قدرت معنايي جمهوري اسلامي در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبري، مردم سالاري ديني و آرمانگرايي واقع بينانه، ايران را به ثبات داخلي رسانده و با تبديل جمهوري اسلامي به قدرت منطقه اي، از سرمايه مقاومت و گسترش اسلام خواهي در منطقه بهره مند کرده است.

وي با اشاره به وظيفه وزارت امور خارجه به عنوان ديده بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستيم سياست خارجي طراحي شده از سوي رهبر معظم انقلاب را به بهترين وجه اجرا کنيم و در اجراي آن، به قدرت لايزال و برتر الهي اعتماد داريم، و هيچ قدرتي را ابرقدرت نمي دانيم.

آقاي ظريف همچنين گفت: به قدرت ملي و توان کارشناسي خود باور داريم و بر اساس اين باور در مقابل قدرتهاي ظاهري مغلوب نخواهيم شد.

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html